Klanten zijn erg belangrijk voor een bedrijf. Ondernemers doen van alles voor hun klanten. Maar hoe kom je erachter of zij ook daadwerkelijk tevreden zijn met jouw diensten? Door het te vragen, in een persoonlijk gesprek of via een enquête.

Persoonlijk gesprek

Zoals het eeuwenoude gezegde luidt: Vragen staat vrij. Als je regelmatig persoonlijk contact hebt met je klanten, kun je vragen hoe tevreden iemand is met jouw diensten. Daarnaast kun je ook vragen wat zij in de toekomst graag anders zouden zien. Zo haal je ook op lange termijn het beste uit jezelf en je klanten.

Enquête

Een persoonlijk gesprek lukt helaas niet altijd. Er zijn ook digitale mogelijkheden om de mening van jouw klanten te vragen. Via een enquête of klanttevredenheidsonderzoek (KTO) kunnen zij kort en bondig hun mening uiten. Zo kun je eenmalig of periodiek (bijvoorbeeld jaarlijks) een aantal vragen aan je klanten stellen. De feedback kan waardevol zijn om je dienstverlening verder te ontwikkelen.

Een aantal punten om rekening mee te houden bij het opstellen van een enquête:

  • Zorg dat het invullen van de enquête maar een paar minuten duurt. Klanten hebben vaak geen behoefte om hier lang mee bezig te zijn. Met een paar belangrijke vragen krijg je al een goed beeld van de mening van de klant.
  • Geef duidelijk aan wat het voordeel voor de klant is en waarom je dit doet.
  • Zorg dat alle medewerkers op de hoogte zijn van de enquête en er ook achter staan.
  • Ga aan de slag met de uitkomsten en koppel reacties terug naar de klant zodat zij ook zien dat je er iets mee doet.


Wil jij weten wat een enquête of klanttevredenheidsonderzoek voor jou kan betekenen? Wij informeren je graag over de mogelijkheden.

Documenten

NIEUWSBRIEF

 Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

                    

Go to top