‘U’ of ‘jij’ in de nieuwsbrief, waar kies jij voor? We zien steeds vaker dat de aanspreekvormen door elkaar lopen, met name bij nieuwsbrieven met eigen artikelen. Dit kan onduidelijk en slordig overkomen.

Hoe kun je dit oplossen?

Lezers aanspreken met ‘U’ of ‘jij’ in de nieuwsbrief, het is voor veel bedrijven een groot en bovendien steeds terugkerend dilemma. De Nederlandse taal en de manier waarop we met elkaar omgaan veranderen voortdurend. Daardoor veranderen ook de aanspreekvormen die bedrijven gebruiken op websites, in nieuwsbrieven en in andere berichten.

Zakelijk of dichtbij

Laten we voorop stellen dat er geen goed of fout is. De aanspreekvormen roepen allebei een ander gevoel op bij de lezer. ‘U’ staat over het algemeen zakelijk en respectvol, maar het creëert ook een afstand. Daarentegen verkleint ‘jij’ de afstand tot de lezer. Het is informeler en zorgt voor meer gelijkwaardigheid.

Het is heel belangrijk om goed te kijken wat bij jouw bedrijf past. Dat klinkt makkelijk, maar dat is het niet altijd. Om erachter te komen wat het beste bij jou past, hebben we een handige tip: kijk naar de manier waarop jij praat met relaties, bijvoorbeeld in een gesprek of in een mailwisseling. Deze aanspreekvorm kun je dan ook in de nieuwsbrief gebruiken.

Het is belangrijk om consistent te zijn in het gebruik van ‘u’ of ‘jij’. Als je verschillende aanspreekvormen door elkaar gebruikt, kan het voor onduidelijkheid zorgen. Bovendien komt het vaak slordiger over op lezers.

Aanpassen?

Into M gebruikt standaard de u-vorm, maar biedt ook de jij-vorm aan. Als jij graag over wil stappen naar de jij-vorm, laat het weten, dan passen we het zo snel mogelijk aan. De nieuwsbrief wordt dan geschreven in de jij-vorm, net als de afmeldlink en de knop ‘neem contact met mij op’. Op deze manier is de hele nieuwsbrief in dezelfde vorm.

Documenten

NIEUWSBRIEF

 Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

                    

Go to top