Het aantal privacyklachten blijft sterk toenemen. Ruim 15.000 mensen hebben in de eerste zes maanden van dit jaar een klacht ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Waarom dienen mensen een klacht in?

De meeste klachten (32 procent) gaan over een schending van de privacywet. Bijvoorbeeld omdat burgers geen of geen volledige inzage krijgen in hun gegevens bij een bedrijf. Of omdat zij drempels ondervinden als zij persoonsgegevens verwijderd willen hebben.

In de eerste helft van dit jaar kwamen er zestig procent meer klachten binnen bij de AP dan in het tweede helft van 2018. De klachten gingen voornamelijk over zakelijke dienstverleners zoals energieleveranciers en de detailhandel.

Wat kun jij doen op het gebied van privacy:
  • Zorg dat klanten makkelijk contact met je op kunnen nemen wanneer zij vragen hebben over hun persoonsgegevens.
  • Vraag klanten alleen om persoonsgegevens die je echt nodig hebt om hen van dienst te kunnen zijn.
  • Beveilig persoonsgegevens zodat deze niet zomaar op straat komen te liggen. Verstuur deze gegevens bijvoorbeeld niet via de mail, maar altijd via beveiligde diensten.
Privacyrechten vastgelegd

De privacyrechten van mensen zijn met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) sinds mei vorig jaar versterkt. Als iemand vermoedt dat zijn of haar persoonsgegevens niet volgens de wet zijn verwerkt, kan diegene een klacht indienen bij de AP. Wanneer blijkt dat een bedrijf of organisatie niet aan de wet voldoet, kan er een boete opgelegd worden.

Bron: Autoriteit Persoonsgegevens

Documenten

NIEUWSBRIEF

 Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

                    

Go to top