Online reviews zijn belangrijk voor je bedrijf. Goede beoordelingen zijn immers goed voor de vindbaarheid, traffic naar de website en je omzet. Maar er is ook een keerzijde aan reviews.

Vertrouw jij louter lovende recensies? Nee, toch? We zetten de tips-and-tricks over reviews op een rij.

Bedrijven en ondernemers willen zoveel mogelijk informatie over hun klanten verzamelen om ze zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Een van de manieren is de mogelijkheid van reviews. Klanten kunnen na een contact met je bedrijf via de website een beoordeling of opmerking achterlaten. Hoe ga je om met alle positieve commentaren, duimpjes omhoog en hoeveelheid sterren? Wat doe je als de duimpjes omlaag wijzen of als er negatieve reacties worden geplaatst?

Goede en inhoudelijke reviews zijn goud waard. Het geeft aan hoe klanten het product of je diensten ervaren. Maar ook een kritische noot kan bijdragen aan verbeteringen binnen het bedrijf. Wat moet je wel of niet doen?

Niet doen:

Blijven reviews uit, kom dan niet in de verleiding zelf reviews te plaatsen of positieve beoordelingen aan te kopen. Een doorsnee internetgebruiker heeft deze truc snel door en dan ben je de credits al heel snel kwijt.

Schakel ook geen vrienden of familie in om reviews te schrijven. Door de inhoud van de reviews, eerder persoonlijke lof dan een benadering als klant, worden ze al snel ontmaskerd. Het is slecht voor je imago.

Laat negatieve reviews niet links liggen en geef altijd een reactie. Je laat dan zien de opmerking serieus te nemen en ermee aan de slag te gaan. Het verwerken kun je bijvoorbeeld dagelijks of eens per week doen. Kies wat het beste bij je past, maar houdt het wel bij één vast persoon.

Internet is ook een medium waar mensen – vaak anoniem – negatieve reacties kunnen achterlaten. Tel eerst tot tien en reageer niet vanuit emotie. Geef een helder en correct antwoord. Je laat daarmee jouw klanten zien ook hun mening belangrijk te vinden.

Overal waar ‘te’ voor staat is niet goed, zo ook bij te veel positieve beoordelingen. Voldoe je niet aan het verwachtingspatroon, dan krijg je de volle laag. Zorg voor een goede balans.

Wel doen:

Reageer op klanten die een positieve reactie hebben achtergelaten. Daaruit blijkt je waardering en laat je zien de mening van jouw klanten serieus te nemen.

Laat naar buiten toe zien dat je naar de klant luistert. Uiteraard hoeft na één klacht niet meteen je hele zaak op de schop. Bij meerdere klachten, bijvoorbeeld over te lange levertijden, kun je het proces aanpassen. Vertel dat ook aan je klanten.

Je bent niet het enige bedrijf dat graag een review ontvangt. Zorg dat jouw klant dat snel en makkelijk kan doen.

Documenten

NIEUWSBRIEF

 Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

                    

Go to top