Bijna iedereen heeft tegenwoordig een account op social media. Daarin kunnen bedrijven niet achterblijven. Leuke acties of bijzondere teamfoto’s, deze leuke informatie mag iedereen weten. Maar let goed op wat je de wereld inslingert: één verkeerde post kan veel ellende veroorzaken.

Wat kun je wel doen?

Via social media kunnen bedrijven zich profileren en nieuws delen. Bovendien draagt het bij aan beter contact met je klanten. Helaas kan datzelfde platform ook zorgen voor reputatieschade, bijvoorbeeld door een ondoordachte post of de reacties van ontevreden kanten.

Met deze tips kom je beslagen ten ijs op social media:

Reageer beheerst

Een ontevreden klant of een valsspelende concurrent kan zomaar een negatieve bericht plaatsen of een beschadigende reactie achterlaten. Mocht je zo’n bericht over je bedrijf tegenkomen, denk dan eerst rustig na hoe je het beste kunt reageren. Een feitelijke reactie met goed doordachte argumenten, is vaak het best. Let hierbij op dat je er niet meer aandacht aan geeft dan nodig is. Ook op reacties kun je weer reacties krijgen.

Je eigen medewerkers

Het is belangrijk dat medewerkers zakelijke en persoonlijke accounts strikt gescheiden houden. Zo kan er nooit verwarring ontstaan over gemaakte afspraken met klanten. Bovendien houd je op die manier overzicht over de geplaatste berichten en reacties naar klanten toe.

Drammerigheid

Social media is niet de plek voor directe reclame. Klanten kunnen een te harde salesboodschap als drammerig ervaren. Je jaagt potentiële klanten kan juist weg en bezorgt het bedrijf een slechte naam. Denk dus goed na over de boodschap van je berichten.

Overdaad schaadt

Naast de inhoud van je berichten, moet je ook nadenken over het moment waarop je een bericht plaatst. Al is je verhaal nog zo boeiend, te vaak posten kan schadelijk zijn. Je publiek krijgt dagelijks al heel veel informatie te verwerken. Deel daarom alleen nuttige informatie. Zorg wel voor variatie in onderwerpen en voeg altijd een toepasselijke foto toe.

Houd vol

Veel ondernemers starten vol goede moed met een account op social media. Vaak zie je dat er na de vlotte start al snel geen nieuwe berichten op het account verschijnen. Potentiële klanten gaan zich dan afvragen of een bedrijf nog wel bestaat. Zorg daarom wekelijks voor nieuwe posts en foto’s.

Heb je hulp nodig op het gebied van social media? Neem dan contact op. Wij denken graag met je mee.

Documenten

NIEUWSBRIEF

 Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

                    

Go to top