Even videobellen voor een kennismaking, een to do-lijstje mailen naar een collega of even snel een vraag stellen via WhatsApp, digitaal communiceren is tegenwoordig heel normaal. Ook met klanten communiceren we door de coronacrisis steeds vaker op afstand.

Dat is efficiënt, maar kan ook voor verwarring zorgen. Een duidelijke communicatie is daarom belangrijker dan ooit.

De coronacrisis zorgt voor onduidelijkheid. Ons leven is compleet veranderd en we weten nog niet hoe de toekomst er precies uit gaat zien. Dat zorgt voor veel vragen bij klanten én medewerkers. Niet alleen over hun persoonlijke situatie, maar ook over de geldende maatregelen, bijvoorbeeld voor een bezoek aan het kantoor. Een duidelijke communicatie is daarom onmisbaar.

Communicatie naar de klant

De manier waarop je nu met je klanten communiceert, beïnvloedt de manier waarop zij in de toekomst naar jouw bedrijf kijken. Mensen zoeken in onzekere tijden vaak naar duidelijkheid en houvast. Een betrouwbaar merk geeft dan een zeker en veilig gevoel. Klanten zijn op zoek naar goede producten, snelle service én duidelijke communicatie.

Probeer in je communicatie zo veel mogelijk mee te denken met je klanten. Met welke vragen zitten zij? Hoe zoeken zij naar antwoorden? Klanten willen bijvoorbeeld weten hoe ze je het beste kunnen bereiken en wat de geldende maatregelen zijn op kantoor. Naast nieuwsbrieven is social media is een snelle en doeltreffende manier om klanten regelmatig op de hoogte te brengen van ontwikkelingen.

Daarbij is het belangrijk om realistische verwachtingen te scheppen. Is het kantoor telefonisch minder goed bereikbaar omdat medewerkers thuis werken? Of duurt het langer voordat klanten een reactie krijgen op hun e-mail? Geef dat van te voren aan. Zo verander je het verwachtingspatroon van je klanten en voorkom je miscommunicatie.

Communicatie naar medewerkers

Duidelijke communicatie is ook voor je medewerkers belangrijk. Veel medewerkers hebben inmiddels hun draai gevonden in hun thuiskantoor. Digitaal communiceren met collega’s gaat inmiddels vanzelf. Toch is het belangrijk aandacht voor elkaar te hebben en te houden. Veel mensen missen het praatje bij het koffiezetapparaat. Dat zijn de momenten waarop zij normaal gesproken leuke nieuwtjes over het bedrijf of hun collega’s meekrijgen.

Probeer medewerkers dus steeds op de hoogte te houden van ontwikkelingen. Dat kan via een mailtje of een korte digitale vergadering. Ook al is het digitaal, even bijkletsen met collega’s geeft vaak weer nieuwe energie.

NIEUWSBRIEF

 Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

                    

Go to top